Brunsås dödar, skulle den då kunna säljas i butiken?

Drugnews.se berättar idag att A Non Smoking Generation, för att uppmärksamma den internationella tobaksfria dagen (World No Tobacco Day 2009) genomför en skickligt designad kampanj där vanliga livsmedelsvaror, såsom brunsås och juice, försetts med varningstexter av den typ vi återfinner på tobaksprodukter. När Fredrik Söderhielm, generalsekreterare på A Non Smoking Generation, frågar kunder i butiken om de skulle köpa en matprodukt märkt på det viset är svaren självklart ”nej tack”. Ändå säljs motsvarande tobaksprodukter varje dag till både vuxna och ungdomar i vanliga butiker… Världen är allt bra konstig…

Titta på detta YouTube-klipp och reflektera… Visst skulle vi vuxna i samhället behöva lägga mer resurser på ett tobakspreventivt arbete bland våra ungdomar. Dizza Tobak, som Pfizer jobbar med i samarbete bland andra med A Non Smoking Generation, SAMBA och Korpen, är ett av många försök att minska tobaksanvändningen bland barn och ungdomar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *