The Sustainability Imperative

På Harvard Business Reviews (HBR) hemsida kan man läsa en intressant artikel kallad ”The Sustainability Imperative”, vilket skulle kunna översättas till svenska med ”Nödvändigheten av en hållbar utveckling”. HBR ser hållbar utveckling som en ”megatrend”, jämförbar med globaliseringen och dagens informationssamhälle.

”Why do we think sustainability qualifies as an emerging megatrend? Over the past 10 years, environmental issues have steadily encroached on businesses’ capacity to create value for customers, shareholders, and other stakeholders. Globalized workforces and supply chains have created environmental pressures and attendant business liabilities. The rise of new world powers, notably China and India, has intensified competition for natural resources (especially oil) and added a geopolitical dimension to sustainability. “Externalities” such as carbon dioxide emissions and water use are fast becoming material—meaning that investors consider them central to a firm’s performance and stakeholders expect companies to share information about them.”

Jag kom att tänka på denna artikel i samband med att vi i veckan presenterade Pfizer Sveriges nya ”Ambition, Vision och Mission” för alla våra medarbetare.

Missionen ”Vi bidrar med hållbara lösningar för ett friskare liv” är för mig ett tydligt bevis på vår strävan, och på förståelsen av nödvändigheten, att säkerställa hållbarheten i alla de produkter och tjänster som ingår i vår verksamhet och i vår produkt- och tjänsteportfölj. Våra olika produkter, tjänster, aktiviteter och erbjudanden har jag redan tidigare här på bloggen beskrivit ur ett CSR-perspektiv med hjälp av ”Walderik-Mattson-pyramiden”.

Walderik-Mattson-pyramiden

Walderik-Mattson-pyramiden

Och ett av våra absolut viktigaste verktyg för att säkerställa hållbarhet inom alla dessa olika områden är Pfizer Environmental Sustainability Program. Läs om det programmet och dess olika delar på mitt blogginlägg från den 18:e februari eller direkt på vår globala hemsida.

Megatrenden ”Sustainability” är här. Och det är en trend som inte är övergående utan den kommer i grunden förändra hur vi ser på alla olika typer av aktiviteter i samhället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *