Vem kan man lita på….

Det är i stort sett omöjligt att inte komma och tänka på Mikael Wiehes gamla Hoola Bandola Band-klassiker ”Vem kan man lita på” när man idag läser Sören Wibes debattartikel ”Etanol större miljöbov än bensin” på SvD:s Brännpunkt.

”Västvärldens satsningar på etanol leder till ökade utsläpp av växthusgaser, enligt en ny rapport från Expertgruppen för miljöstudier. Slopade etanolsubventioner skulle gagna miljön, ekonomin och världens fattiga, skriver rapportförfattaren Sören Wibe”

Detta står i skarp kontrast med exempelvis det budskap som Stockholms Stads Miljöförvaltning och deras initiativ Miljöbilar i Stockholm presenterade i sitt nyhetsbrev i slutet av 2009 och den information som finns tillgänglig i deras ”Frågor och svar (FAQ) kring biobränslen”.

Gustaf Landahl som leder initiativet Miljöbilar i Stockholm säger att

”Etanol E85 är ett utmärkt bränsle om det produceras på rätt sätt. Det är viktigt att E85 finns kvar om vi ska kunna uppfylla våra miljömål.”

Mer information och debatt kan ni exempelvis hitta via denna länk till en artikel i Ny Teknik samt på etanolbilar.com

Min personliga åsikt kring etanolbränslets vara eller inte vara är för de av er som följer min blogg kanske känd sen tidigare. Jag har diskuterat frågan tidigare på bloggen, exempelvis 13 juni 2008 och 10 juni 2008. Rätt producerat och tillverkat, så är etanolbränslet ett spännande alternativ. Dock ser jag det egentligen inte som ett långsiktigt huvudalternativ utan mer som en som ett övergångslösning. På sikt är jag övertygad om att biogas-bilar och plug-in hybrider (dvs elbilar) tar över. Etanolens intåg på bränslemarknaden har dock varit viktig, om inte annat för att visa att det finns en miljöbilsmarknad och att olika typer av ekonomiska styrmedel, som frihet från trängselskatt i Stockholm för miljöklassade bilar, har effekt. På Pfizer ser vi redan nu startat på den fortsatta miljöbilsresan, där olika miljösmarta alternativ kompletterar varandra på vägen fram till slutmålet som nog är biogas och el. Utöver att vi premierar de medarbetare som väljer att köra en etanolbil så uppmuntrar vi även till köp av snåla dieselbilar. Största premie erhåller dock de medarbetare som redan idag går på biogas-alternativet.

Mer info om biogas-bilar kan fås via följande länkar: justd.se, kristianstad.se, helsingborg.se, svd.se

3 comments on “Vem kan man lita på….

  1. Bo L skriver:

    Frihet från trängselskatt = större trängsel och fler bilar.
    Stora miljöorganisationer varnar för biobränsle från grödor:
    http://www.transportenvironment.org/News/2009/11/EU-biofuel-rules-likely-to-cause-more-harm-than-good/
    I Sverige har vi lurats av den starka etanollobbyn som numera går hand i hand med försäljarna d.v.s. oljebolagen.
    Hur många svensktillverkade el-hybridbilar rullar på vägarna = 0
    el-bilar = 0
    el-bussar = 0
    el-cyklar 0 ?
    Vilket land i EU har de törstigaste bilarna ? Sverige !
    Allt har handlat om etanolen som höjer bränsleförbrukningen och förorsakar monokulturer, konstgödsling, vattenbrist, utrotning av djurarter och långa transporter över världshaven.
    Inhemsk biogas är renare – om vi nu ska fortsätta att satsa bara på förbränningsmotorer.

  2. daniel edvardsson skriver:

    Hej,

    Kul att se att ni (Pfizer) väljer att premiera medarbetare som använder miljöbil! Kan du berätta lite mer om detta program. Vore kul om man kunde sprida detta trevliga initiativ inom branchen…

  3. Bengt Mattson skriver:

    Vi jobbar med två olika ”premier” till våra medarbetare för att öka andelen miljöbilar i vår bilpark. Dels tillåter vi att miljöbilarna (och det betyder i detta sammanhang gasbilar och andra miljöklassade bilar samt bränslesnåla dieslar) är dyrare – ”att medarbetaren får mer bil för pengarna” – dels överför vi 5000 kronor per miljöklassad bil till Världsnaturfonden, WWF. Medarbetaren som kör den miljöklassade bilen får ett års medlemsskap i WWF.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *