Finns det snälla företag?

Frågan huruvida det finns snälla företag besvaras av Olle Nygårds i Svenska Dagbladet Näringsliv idag med ett nej i hans krönika ”Snälla företag existerar inte”. Och jag kan i stort sett hålla med honom i hans slutsats att företag som är ”snälla” inte existerar. Men det är dock viktigt att påpeka att detta enligt mitt sätt att se på saken inte betyder att socialt och miljömässigt ansvarstagande företag inte skulle existera. ”Snällism” och CSR-arbete är inte samma sak. Visst finns det delar av CSR-arbetet som handlar om ”omhändertagande”, exempelvis flera av de personalvårdande insatser som OIle Nygårds själv beskriver, det finns också insatser som har en stark välgörenhetsprägel kring sig. I båda dessa fall behöver det inte handla om ren ”snällhet” eftersom insatser av denna typ gör företagen till attraktiva arbetsgivare och bygger bolagens ”brand”. Men den största delen av ett modernt CSR-arbete är väl integrerat i den direkta affären. Företagen skall tjäna pengar, men det går att göra gott för samhället samtidigt. Och vi blir allt fler som anser att det nog är en förutsättning för att nå kommersiell framgång att man lyckas kombinera ”att göra gott” med att ”tjäna pengar”. Jag har tidigare här på bloggen beskrivit hur Pfizers CSR-arbete är en del av vår affär (se denna länk) men även gett andra exempel på ”att göra gott och samtidigt tjäna pengar”, exemplet Telge.

Jag tycker också att det är viktigt att påpeka att ISO 26000, den internationella standarden som Olle Nygårds har som utgångspunkt för sin krönika,  inte enbart handlar om företagens ansvarstagande utan även är applicerbar för frivilligorganisationer och stater. Skall vi lyckas uppnå en hållbar utveckling i världen så måste alla olika aktörer samverka! Vill ni läsa än mer om de senaste diskussionerna kring ISO 26000 kan ni titta på mina reflektioner från SIS seminarium i Almedalen den 7 juli.

Olle nygårds avslutning av krönikan

”Den verkliga makten kommer alltid att finnas hos de som drar in pengarna. Hos de som får igenom kontrakt undertecknade på hotellrum i Kirgizistan. Och därför är frågan om socialt ansvar ska skjutas över på företag tveksam. För i grunden fungerar de som vilket landslag som helst. Alla älskar en målskytt. Även om den spelar fult.”

är väl riktig. Alla älskar en målskytt. Men samtidigt vill jag hävda att riktigt folkkär och älskad blir målskytten bara om han eller hon samtidigt uppfattas som sympatisk och att vederbörande har ”något mer och speciellt”. En stor målskytt som samtidigt agerade som en stor social entreprenör skulle vinna allas våra hjärtan!

2 comments on “Finns det snälla företag?

  1. [...] påpekar, dock Bengt Mattson som arbetar som CSR- och miljöchef på Pfizer AB, i ett blogginlägg att även om  han i stort [...]

  2. [...] påpekar, dock Bengt Mattson som arbetar som CSR- och miljöchef på Pfizer AB, i ett blogginlägg att även om  han i stort [...]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *