Dizza Tobak – Activism Events…

Idag hade vi avslutningen av utbildningen av Dizza Tobak-ambassadörer. Jag har i fredags och igår lördag här på bloggen beskrivit en del av det American Cancer Society (ACS) har lärt 21 svenska skolungdomar deltagande i Dizza Tobak och 3 inspiratörer från A Non Smoking Generation. Avslutningen skedde på Stockholms Centralstation och handlade om ”Activism Events”. Vi genomförde såväl en ”Tornado” som en ”Drop Dead-scen”. Kul, inspirerande och förhoppningsvis har vi lyckats sprida våra budskap till en stor mängd människor. Ni kommer ihåg från igår att våra huvudbudskap var följande:

- 30 miljarder kronor: Så mycket kostar tobaken svenska samhället varje år. Vad vill du betala skatt för?

- 18 människor: Så många dör i Sverige varje dag till följd av tobak. De saknas. Vem saknar du?

- 1,5 miljoner barn: Så många tvingas arbeta med tobak varje dag. Tänk om det var dina barn…

- 50 barn och ungdomar: Så många börjar röka varje dag i Sverige. Är ditt barn ett av dem?

Och jag kan lova att det var många på Centralstationen som fick se och även fick med sig post-it-lappar och godisbitar med påklistrad information.

18 svenskar dör var dag av tobak

18 svenskar dör var dag av tobak

Budskapen var även kryddade med talande citat från tobaksindustrins företrädare. Var sägs om följande citat:

The youth market...

The youth market...

Vad gäller ”Drop Dead-scenen” så rekommenderar jag er att hålla ögonon öppna (exempelvis om ni tittar på TV 4 imorgon måndag kring klockan 0700)… Jag lovar återkomma med mer info kring det…

Tusen tack till er från ACS och från A Non Smoking Generation, till Anders från SAMBA, samt förstås till er alla skolungdomar. It was legend – wait for it – dary!!!

Grymma ambassadörer för Dizza Tobak

Grymma ambassadörer för Dizza Tobak

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *