CSR – från risk till värde

På fredagen anordnade Richard Lium och tidningen Dagens Ledare ett CSR-seminarium kallat ”CSR – Corporate Social Responsibility ifrån risk till värde”. Richard känner vi väl alla som en fantastiskt energisk, CSR-kämpande företagsledare. Jag rekommenderar er alla att följa hans blogg på www.metrobloggen.se/csr. Hela Richard brinner för miljömässigt och social ansvarstagande. Moderator för seminariet var Annalen Geretschläger från Dagens Ledare, ytterligare en person som innerligt känner för CSR-arbete!

Annelen Geretschläger

Annelen Geretschläger

Föreläsningarna inleddes med Henrik Nilsson från nätverket sirp (Sustainable Investment Research Platform). Henrik är knuten till Stockholms Universitet och Handelshögskolan på Umeå Universitet. Henriks forskning, som ni kan läsa mer om på www.sirp.se, handlar om hur CSR- och miljöfrågor, eller i enlighet med Henriks vokabulär ESG-faktorer (Environmental, Social, and Governance), påverkar finansanalytikers beslut och vinst och värde på företag. Enormt tillfredställande att se att resultaten från Henriks och hans medarbetares forskning (bland andra Professor Hassel) klart visar att CSR-arbete är värdeskapande.

Henrik Nilsson

Henrik Nilsson

Såväl vinstnivåer (”profitability”) som marknadsvärde (”market value – Tobin’s Q”) är större för bolag som driver sina verksamheter på ett ansvarsfullt sätt. Sen finns alltid diskussionen om vad som kommer först – hönan eller ägget. Är det CSR-arbetet som driver upp vinst och värde eller är det vinstrika och högt värderade bolag som har förmågan att skaffa sig goda CSR-strategier? Personligen är jag helt övertygad om att ett bra CSR-arbete skapar ökade vinstmöjligheter och ökar värdet bland annat genom att det är varumärkesbyggande.

Petra Dahlman

Petra Dahlman

Apropå starka varumärken; Efter Henrik kom Petra Dahlman upp på scenen. Petra är CSR-chef på svenska McDonalds (www.mcdonalds.se). Ett bolag som, bara i Sverige, varje dag träffar över 400000 matgäster och har ett av världens mest kända varumärken är självklart enormt känsligt för ”bad-will” och dålig press. Men det är kul att se att McDonalds inte bara jobbar med ”risk-minimering” utan verkligen satsar pengar och kompetens på att skapa mervärden. Energieffektivisering och återvinning på restaurangerna minskar kostnaderna, ekologiska och hälsoriktiga matalternativ skapar mervärde för matgästerna, och självklart bygger satsningar som McDonalds samarbete med Läsrörelsen (barnböcker som del av Happy Meal) deras varumärke.

En spännande diskussion följde på Petras presentation: Är det en skillnad på ”välgörenhet” och ”CSR-arbete”. Jag är personligen av åsikten att man inte ska försöka dra en tydlig skiljelinje mellan de två, utan se rena välgörenhetssatsningar som en naturlig del av CSR-arbetet. Självklart blir man som medarbetare stolt över sitt bolag när man ser bolagets insatser till ”välgörande ändamål”. Jag tror att det både bygger en stolthet bland medarbetarna och jag tror också det bygger varumärket. Sen håller jag med om att man med fördel skall hitta ”välgörande ändamål” som har någon form av koppling till bolagets verksamhet – det känns naturligt.

För oss inom Pfizer är det självklart att mycket av det ”välgörenhetsarbete” som vi bedriver globalt är av typen ”utvecklingssamarbeten i 3:e världen”. Vi kan genom våra insatser där hjälpa till att skapa förbättrad hälsa bland de som kanske behöver det allra mest. Vill ni läsa mer om Pfizers arbete i 3:e världen kan ni bland annat följa dessa två länkar:

http://www.pfizer.com/responsibility/

http://www.pfizer.se (”Pfizer i samhället” och ”Vårt ansvarstagande”) Seminariet avslutades med att Richard presenterade ett antal av de CSR-undersökningar som han genomfört. Många spännande resultat:

Richard Lium

Richard Lium

  • 73% av bolagen i Sverige jobbar inte med CSR. Låter i det närmaste orimligt med tanke på att vi vet att det är värdeskapande. En del av förklaringen är att en väldigt liten del av de små bolagen i landet (under 10 anställda, och dessa bolag utgör en stor del av alla våra företag) jobbar aktivt med CSR. Bara 3%. Detta visar för mig att det är viktigt att CSR-arbetet inte förvandlas till någon ”rocket science” utan tillåts innehålla mycket ”sunt förnuft”. Det måste vara enkelt att göra rätt!!
  • Bland storbolagen är det en majoritet av företagen som bedriver CSR-arbete.
  • Richard visade också att över 70% av de konsumenter som han intervjuat vill köpa produkter från ett bolag med god ”CSR-profil”. Däremot verkar det kanske inte som de är beredda att betala mer pengar för en CSR-riktig produkt i sig. Men samtidigt vet vi att med ett gott varumärke kommer faktiskt möjligheterna att ta ut ett högre pris. Jag tror att det finns marknadsmöjligheter här i förlängningen. Det är definitivt viktigt att tillse att produkter som har tillverkats och saluförts under förhållanden som inte är OK inte tillåts konkurrera prismässigt. ”Fusk” får aldrig premieras!!
  • 67% av studenterna på våra större högskolor kan inte tänka sig att jobba hos en arbetsgivare som inte bedriver ett bra CSR-arbete. Detta exemplifierades mycket starkt av en medarbetare från Accenture: ”När vi rekryterade nya medarbetare för 10 år sedan var den stora diskussionen storleken på lönen, för 5 år sedan handlade det mesta om work-life balance men idag så är de vi intervjuar mest intresserade av vårt CSR-arbete” – intressant tecken på att CSR har slagit igenom på allvar!
  • Den sista undersökningen som Richard presenterade var en förvisso liten men ändock intressant studie. Av de unga entreprenörer (under 25 år) som han intervjuat sa sig 100% ha CSR med som en viktig del i sin affärsmodell. Ytterligare ett bevis på att CSR- och miljöfrågan är stark i de yngre generationerna. Richard avslutade denna del av seminariet med att säga att han var säker på att alla bolag i framtiden kommer att ha CSR som en central del i sin affärsmodell.

Sista punkt på agendan var att Richard gav information om framtagandet av den nya ISO-standarden inom CSR området – ISO 26000 (som kallas Social Responsibility – man tar bort ordet Corporate eftersom den inte bara vänder sig till företagsvärlden). Richard sitter med i arbetet med att utveckla standarden, Sverige och Brasilien driver detta arbete. Så för den som vill ha mer information om arbetet inför att standarden blir färdig 2010 är det bara att vända sig till Richard.

Stort tack för en innehållsrik eftermiddag!! De flesta som var med på seminariet tillhörde nog de redan CSR-frälsta – låt oss alla hjälpas åt att ta budskapet vidare till en större krets, och om möjligt hjälpa till att införa detta tänkande även i de mindre bolagen och organisationerna.

One comment on “CSR – från risk till värde

  1. SIND.NU skriver:

    Mycket intressant att läsa om ert arbete´och seminariet ni hade.
    Jag har börjat prenumerare på dina inlägg!

    Keep up the good work:)

    /redaktör sind.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *